katharina@lomedia.no
martin.slordal@lomedia.no
– Jeg blir i godt humør av å sykle.
To smilende øyne titter fram under sykkelhjelmen. Himmelen er lys rosa, klokka er kvart over åtte og Trondheimsfjorden ligger blikkstille.
Siden i sommer har Henriette Nilsen Lian (50) syklet til og fra jobben i Norsk Sykepleierforbund på Solsiden i Trondheim.
At seniorkonsulenten setter seg på sykkelsetet hver morgen er ingen selvfølge.
De siste fire årene har Lian kjørt bil. Men i det lokale lønnsoppgjøret i fjor ble fagforeningene og ledelsen enige om en såkalt «miljøpott». Fra den potten kan de ansatte søke om pengestøtte til å leve mer miljøvennlig.
Lian fikk 10.000 kroner. Pengene brukte hun på et nytt batteri til elsykkelen, å gi elsykkelen en overhaling og å bytte til bredere dekk.
– Den økonomiske støtten var helt avgjørende for at jeg begynte å sykle igjen. Jeg hadde ikke hatt råd til å gjøre det uten de pengene, sier Lian.
Kjempet fra av klubben
Ideen til miljøpotten kom på et klubbmøte blant medlemmene av Handel og Kontor (HK) i Norsk Sykepleierforbund i fjor. Tillitsvalgt Magnus Buflod tok med seg ønsket inn i de lokale lønnsforhandlingene.
De andre fagforeningene på arbeidsplassen – Parat og den lokale husforeningen i Norsk Sykepleierforbund – sluttet seg til kravet.
Det hele resulterte i en miljøpott på 0,2 prosent av lønnsmassen, hvor de ansatte spytter i 0,1 prosent av lønnsmassen. Det samme gjør arbeidsgiveren.
Miljøpotten er ikke begrenset til jobbhverdagen. Ansatte kan søke om økonomisk hjelp til å etablere solceller på taket på hytta eller lage et bedre system for kildesortering hjemme. Det mest vanlige er å la bilen stå og søke om penger til en sykkel, ifølge Buflod.
Magnus Buflod.
Katharina Dale Håkonsen
Enkelt å søke
– For å gjøre det enkelt ble vi enige om noen retningslinjer. Ansatte søker HR-avdelingen som lager en innstilling til samarbeidsmøtet mellom partene, sier Buflod til HK-Nytt.
Midlene deles ut to ganger i året. Ordningen er tillitsbasert. Ingen må levere kvitteringer.
– Kollegaene er den sosiale kontrollen. Hvem som får, annonseres på intranettet. Om du får støtte til sykkel og kjører hver dag, blir du avslørt.
Ansatte kan få opptil 10.000 kroner. Men i realiteten reduseres støtten fordi de må betale skatt av beløpet.
Ordningen skal evalueres senere i høst.
– HK-medlemmene ønsker en varig løsning. Om det er et stort avvik mellom antall søknader og pengepotten, må vi se på om vi kan få arbeidsgiver med på å forsterke ordningen, sier Buflod.
For Rune Hallingstad, generalsekretær i Norsk Sykepleierforbund, var lønnsoppgjøret en fin mulighet til å etablere et miljøvennlig tiltak.
– Når fagforeningene var villig til å bli med på spleiselaget, var det både oppfriskende og spennende å drive nybrottsarbeid, skriver han i en e-post til HK-Nytt.
Nyter livet
Det er en av de første høstdagene med et tynt islag på bakken i Trondheim. Et sted på vei til jobb begynte Henriette Nilsen Lien å skli og sykle rett fram istedenfor til høyre som hun skulle. Hun skadet seg ikke, men nå er det på tide å skifte til vinterdekk.
– Bilen er parkert. Jeg har planer om å sykle i vinter også. I forrige uke regnet det masse. Da jeg kom på jobb, så det ut som jeg hadde tatt en dusj, sier Lian.
Seniorkonsulenten ler.
For sykling er ikke bare et miljøtiltak. På sykkelsetet tømmer trebarnsmora hodet.
– Jeg nyter livet på sykkelen. Om morgenen får jeg frisk luft, våkner og setter i gang systemet. Hjemover er det bakker og mer trim.