lene@lomedia.no
kasper@lomedia.no
– Nå trenger jeg ikke legge meg med en gang, men kan sette meg ned og snakke med han jeg bor sammen med. Før hadde han gjerne lagt seg når jeg kom hjem.
Det forteller Anne Oftedal Braut. Hun har jobbet på Coop Mega på Kleppe i Rogaland i 40 år.
Braut jobber i hel stilling og har én kveldsvakt i uka. Mens den før varte til klokka 22, har butikken siden nyttår stengt klokka 21.
– Det er helt fantastisk, sier Braut.
Neste morgen begynner hun på jobb klokka 08. Nå får hun en time ekstra hvile.
HK-Nytt har møtt ansatte, tillitsvalgte og ledelsen i Coop Klepp som forteller om hvorfor de har redusert åpningstida og hva det har ført til.
Ikke lønnsomt
Det er sjefene som har bestemt at åpningstida skal reduseres, etter å ha diskutert det i de regelmessige møtene mellom ledelse, tillitsvalgte og verneombud.
Dette er ren matematikk, forklarer butikksjef Espen Østigård og administrerende direktør John Thysse.
– Den siste timen var ikke lønnsom, sier Østigard.
Butikksjef Espen Østigård
Kasper Holgersen
Det bekrefter Anne Oftedal Braut. Mellom klokka 21 og 22 var det ikke mange kunder i butikken. Da var de bare to på jobb: én i kassa og én ute på gulvet.
– Den siste timen var veldig rolig. Nå er det travelt helt til vi stenger, sier Braut fornøyd.
Hun føler seg også mye tryggere når det er flere ansatte på jobb.
Likt for alle
Men det er ikke hele historien. For selv om butikken tidligere stengte klokka 22, gikk de ansatte i «frukten» hjem klokka 16 og de i bakeriavdelingen hjem klokka 18. De ansatte i ferskvareavdelingen begynte å stenge ned klokka 18.30.
– Det er dyrt å ha folk på jobb, sier administrerende direktør John Thysse i samvirkelaget Coop Klepp som består av 14 butikker.
Men nå er det andre boller. Siden nyttår er det ansatte, inkludert ledere, på jobb i alle avdelinger fram til klokka 21.
– Vi vil levere samme kvalitet i hele åpningstida, sier butikksjef Østigård.
– Det er viktig for oss å skille oss ut. Vi vil framstå som noe av det beste innen dagligvare, sier direktør Thysse.
Nå varer kveldsvaktene lengre.
– For butikken er det bra, for oss som må jobbe lenger, er det dårligere. Men de aller fleste er fornøyd. Det går helt fint, sier May Helen Lea, HK-tillitsvalgt i butikken.
De fleste ansatte har én kveldsvakt i uka.
– Vi må jobbe lengre kvelder, men nå er det likt for alle, påpeker Inger Marita Strømskag, som både er tillitsvalgt i butikken og hovedtillitsvalgt i samvirkelaget.
Hovedtillitsvalgt Inger Marita Strømskag.
Kasper Holgersen
Endelig full stilling
Endringen har også bidratt til at om lag 30 ansatte – rundt en tredel av arbeidsstokken – har fått større stillinger.
En av dem er Maren Kjenslie. Hun jobber i ferskvareavdelingen. Kjenslie har gått fra 98 til 100 prosent stilling. Selv om økningen er liten, betyr den mye.
– Det er noe jeg har hatt lyst på lenge og etterspurt flere ganger, sier Kjenslie.
Etter ti-elleve år som deltidsansatt, i stadig større stillinger og på evig jakt etter ekstravakter, har hun fått oppfylt ønsket sitt. Det betyr også at 31-åringens mål om å kjøpe seg en egen bolig snart er innen rekkevidde.
– Det nærmer seg veldig, men leilighetene blir jo ikke billigere, sier Kjenslie.
ENDELIG HELTID: En time kortere åpningstid har bidratt til at Maren Kjenslie og om lag 30 andre kolleger har fått høyere stilling.
Kasper Holgersen
Det er flere årsaker til at mange ansatte har fått høyere stilling. Én ting er at flere må jobbe lengre kveldsvakter når alle avdelinger er betjent i hele åpningstida. I tillegg får deltidsansatte tilbud om økt stillingsprosent når noen slutter. Det er i stedet for at det ansettes nye medarbeidere.
– Vi har et mål om at de ansatte skal få størst mulig stilling, sier butikksjef Østigård.
Administrerende direktør Thysse peker på at det er en fordel for bedriften om flest mulig har hele stillinger. De har ofte større kompetanse og interesse for arbeidsplassen enn ansatte i små stillinger.
Fraviker normen
Butikksjef Østigård understreker at han ikke vil legge føringer for hva andre Coop Mega-butikker skal gjøre.
– Vi har gjort en vurdering av hva som er lønnsomt for oss. Hver butikk må gjøre sin vurdering, sier han.
Men kjedene i Coop – som Extra, Prix, Obs og Mega – gir føringer for hvilke åpningstider de skal ha, forteller administrerende direktør John Thysse. Normen for Mega er 08-22, men Coop Mega Klepp har søkt om og fått dispensasjon til å stenge klokka 21.
Normen for Extra-butikkene er 07–23. Men Thysse har redusert åpningstiden i to av de fem Extra-butikkene i Coop Klepp. Nå er de åpne fra 08–22. Noe annet er ulønnsomt, hevder Thysse.
– Jeg får kjeft fra kjeden. Men det er helt tullete når det sitter folk på et kontor i Oslo og bestemmer hvordan det skal være.
Administrerende direktør John Thysse.
Kasper Holgersen
Må følge konkurrentene
Harald Kristiansen, kommunikasjonsdirektør i Coop Norge, bekrefter at det er kjedestyret som vedtar kjedenes konsepter og åpningstider. I kjedestyret sitter det representanter fra de største samvirkelagene.
– Når det gjelder Coop Mega, er kravet at man skal ha åpent til klokka 22 om kvelden, skriver Kristiansen i en e-post til HK-Nytt.
Samtidig kan altså samvirkelagene søke om å fravike åpningstidene dersom konkurransesituasjonen lokalt tilsier at det ikke er lønnsomt å holde åpent så lenge.
Kristiansen peker på at Coop Klepp har en Extra-butikk ikke langt fra Coop Mega som sørger for at kundene kan handle fram til klokka 23 om kvelden.
– Så her er det gjort en helhetsvurdering av samvirkelaget av hva som er fornuftig økonomisk og for kundene, avslutter han.