JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nå får de betalt for å låse

Nå får de betalt for å låse

ENDELIG: Tillitsvalgt John Opsahl på Elkjøp Vinterbro er glad for at kollegene skal få riktig betalt.

ENDELIG: Tillitsvalgt John Opsahl på Elkjøp Vinterbro er glad for at kollegene skal få riktig betalt.

Brian Cliff Olguin

I nesten halvannet år jobbet ansatte på Elkjøp Vinterbro gratis etter stengetid.

katharina@lomedia.no

Arbeidsdagen er ikke over for de butikkansatte når dørene stenges for dagen. Da gjenstår å betjene de siste kundene, ta kassaoppgjøret og å lukke og låse butikken. Før var det satt av en halvtime i vaktplanen til å gjøre jobben. Men i fjor sommer endret butikkledelsen på Elkjøp Vinterbro vaktplanen. Ansatte skulle bare jobbe til stengetid: klokka 21 på hverdager og klokka 18 på lørdager. Resultatet var at de ansatte jobbet gratis etter stengetid.

Ledelsen sa nei

Siden kassaleder ikke fikk betalt for å ta kassaoppgjøret etter stengetid, ble det utsatt til neste dag. HK-klubben tok opp problemet med ledelsen ved Elkjøp Vinterbro. Klubben ville endre vaktplanen til tidligere praksis. Ledelsen sa nei. Dette forteller John Opsahl. 

Siden de ikke ble enige, ble konserntillitsvalgt Atle Fjæreide Steen invitert til å delta i et møte med ledelsen i slutten av september. Det ga resultat. Nå skal ledelsen endre arbeidsplanene. Fra 1. desember skal kassaleder og låseansvarlig igjen få betalt til klokka 21.30 på hverdager og 18.30 på lørdager.

– Det er en seier for medlemmene. Nå får de det de har krav på, sier Opsahl.

De ansatte som har jobbet ekstra uten å få betalt for det, kan kreve etterbetaling.

Elkjøp svarer

På spørsmål om hvorfor kassaleder og låseansvarlig i nesten halvannet år bare skulle jobbe til klokka 21 og 18, selv om de hadde arbeidsoppgaver etter stengetid, svarer Elkjøp følgende:

– Det er mange hensyn å ta knyttet til skiftplaner. De skal fungere for ansatte, drift og kunder. I fjor testet vi en ny måte å løse kabalen på. Etter en prøveperiode og løpende dialog med våre medarbeidere har vi nå sammen konkludert med at den nye måten ikke var optimal, skriver kommunikasjonsrådgiver Joachim Barth i en e-post til HK-Nytt. 

Elkjøp mener at de ansatte har kunnet føre overtid.

– Har det vært kunder eller essensielle oppgaver igjen etter klokka 21, har man hatt mulighet til å føre dette. Om det skulle være situasjoner hvor dette ikke har vært tilfelle, vil vi følge opp dette individuelt, skriver kommunikasjonssjef Kristian Willanger i en e-post til HK-Nytt.

05.11.2024