JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Dårlig stelt med arbeidsavtaler

Dårlig stelt med arbeidsavtaler

Alvorlig: I 40 butikker manglet de ansatte skriftlige arbeidsavtaler.

Alvorlig: I 40 butikker manglet de ansatte skriftlige arbeidsavtaler.

Colourbox.com

Arbeidstilsynet har besøkt 600 butikker. Halvparten av dem hadde gitt de ansatte mangelfulle eller ingen arbeidskontrakter.

katharina@lomedia.no

I år har Arbeidstilsynet kontrollert 600 butikker i hele Norge. I halvparten av disse butikkene hadde ansatte mangelfulle arbeidsavtaler, ifølge en pressemelding fra tilsynet.

– Det er alvorlig at mange arbeidsgivere ikke kjenner til hva loven krever av arbeidsavtalene de skal inngå med arbeidstakerne, sier Ingvill Kvernmo, direktør i Arbeidstilsynet i pressemeldinga.

På sju prosent av arbeidsplassene – til sammen 40 butikker – manglet ansatte skriftlige arbeidsavtaler.

– Dét er særlig alvorlig, påpeker Kvernmo.

Hun kaller arbeidsavtalen fundamentet i forholdet mellom ansatt og sjef.

– Det finnes ingen unnskyldning for å ikke ha en arbeidsavtale på plass, sier direktøren i pressemeldinga.

– Veldig, veldig glad

– Jeg er strålende fornøyd, sier Elisabeth Sundset.

Handel og Kontors (HK) nestleder sikter til at Arbeidstilsynet har kontrollert varehandelen.

– Jeg er veldig, veldig glad for at tilsynet tar en fot i bakken og setter mangelfulle og ingen arbeidskontrakter på dagsordenen, sier Sundset til HK-Nytt.

Selv om Sundset er glad for at tilsynet prioriterer varehandelen, kaller hun funnene «trist lesning».

– Mangelfulle eller ingen arbeidsavtaler kan ha store konsekvenser for ansatte, sier hun.

Sundset håper oppmerksomheten gjør at flere unge blir klar over sine rettigheter.

Mange manglet reelle verneombud

Arbeidstilsynet kontrollerte også om butikkene hadde verneombud. Et verneombud skal ivareta ansattes interesser i saker knyttet til arbeidsmiljø. På arbeidsplasser med fem eller flere ansatte skal det være et verneombud. Arbeidstilsynet førte tilsyn med 500 butikker. Kontrollen avdekket at 44 prosent av arbeidsplassene ikke hadde et reelt verneombud. I noen butikker var sjefen også verne­ombud.

Det går ikke. Et verneombud skal velges av og blant ansatte.

– Når daglig leder også er ansattes verne­ombud, oppstår det en uheldig rollekonflikt, sier direktør Ingvill Kvernmo.

Flere tilsyn i sommer

Arbeidstilsynet er ikke ferdig med å kontrollere. I sommer skal de føre tilsyn med enda flere butikker i hele Norge.

– Vi prioriterer en ny tilsynsrunde når mange unge er i sommerjobb, sier Kvernmo.

Hun legger til at yngre arbeidstakere er ei sårbar gruppe.

– Da er det spesielt viktig at unge ansatte har gode arbeidsavtaler og at de kan ta opp spørsmålene eller bekymringene sine med verne­ombudene på arbeidsplassene, sier Ingvill Kvernmo.

Hva skal arbeidsavtalen inneholde?

Navn på arbeidstaker, arbeidsgiver og arbeidssted

Beskrivelse av arbeidet

Oppstart, arbeidstid og arbeidsperioder

Eventuell prøvetid

Retten til ferie og feriepenger

Lønn og godtgjørelse

Oppsigelse

Rett til kompetanseutvikling som arbeidsgiver tilbyr

Ytelser til sosial trygghet som arbeidsgiver betaler for

Eventuelle tariffavtaler

Kilde: Arbeidstilsynet

23.05.2025