brian@lomedia.no
– For meg var det helt uvirkelig å se at vi hadde rettigheter og kunne organisere oss og kreve tariffavtale, sier Tone Lise Teig (34).
Hun jobber på Normal-butikken i Stavangers travle Klubbgate.
Normal er en danskeid kjede med over 900 butikker over hele Europa. Butikkene selger alt fra matvarer til hygieneprodukter til lave priser. Kjeden har mer enn 200 butikker i Norge.
TikTok-videoen Teig så handlet om Charlotte, en Normal-ansatt som hadde gått fra å tjene 183 kroner i timen til 253 kroner etter at de hadde fått tariffavtale. Dette var den første av to videoer om lønn på Normal som FriFagbevegelse publiserte på TikTok og Instagram.
– Jeg måtte skru opp lyden, for jeg trodde nesten ikke på det jeg så og hørte, forteller Tone Lise Teig (34).
Trendy
Etter at Teig hadde sett videoen mange ganger og delt den med kolleger, begynte ballen å rulle.
Teig og kollegene hadde nemlig gått en stund og undret seg over hva de kunne gjøre med lønna. De syntes den var altfor lav.
– Men vi satt igjen med inntrykket av at vi var maktesløse overfor kjedens toppledelse når det kom til spørsmål om lønn, forteller hun.
Tariffavtalen kom på plass i oktober. Lønna vil øke – akkurat hvor mye vet ikke Teig ennå.
Videoene får nå mye av æren for det som ser ut å ha blitt en organiseringstrend blant de ansatte i Normal.
Den første videoen har blitt sett 219.000 ganger på TikTok, mens den andre videoen har fått 436.500 visninger. I tillegg kommer 300.000 visninger på Instagram. Begge har blitt likt 6.900 ganger av TikTok-brukere og delt over tusen ganger.
INSPIRASJONEN: Charlotte Bakke fortalte i to videoer hvordan hun hadde gått opp i timelønn etter at Normal på Rygge storsenter hadde fått tariffavtale.
Marie von Krogh
Motivasjonen
Etter at videoene ble publisert i mai, har Handel og Kontor (HK) inngått 16 nye tariffavtaler i kjeden. Nå har totalt 21 Normal-butikker over hele landet tariffavtale.
For 24 år gamle Sondre Instefjord som jobber på Normal på Storo-senteret var ikke videoen avgjørende for at han meldte seg inn i HK, men den har hatt stor betydning for organiseringen blant kollegene hans.
– Det var videoen som fanga oppmerksomheten til de yngre kollegene og som førte til at vi til slutt var nok organiserte til å kreve tariffavtale, forteller Instefjord.
For at ansatte skal kunne kreve tariffavtale vil forbundet at minst halvparten av de ansatte skal være medlemmer.
Instefjord har jobbet på Normal siden han var 17 år. De siste par årene har han tjent 187,80 kroner i timen.
Etter at tariffavtalen kom på plass, har Instefjord fått en real lønnsøkning. Han er plassert på lønnstrinn 6 i tariffavtalen. Det betyr at han øker timelønna med 65 kroner til 252,89 kroner i timen.
– Å få en slik økning i timelønna er motiverende, sier Instefjord.
Trygghet
Martine Reinfjord på Normal Amfisenteret i Mo i Rana har også sett TikTok-videoene. Det ga henne og kollegene i nord ekstra motivasjon å organisere seg.
Nå som de har fått tariffavtale, får også de fire årene hennes som butikkmedarbeider på Meny uttelling. Reinfjord har fått beskjed av HK at hun også vil øke timelønna med 65 kroner til 252,89 kroner.
– Slik som prisene har gått opp de siste årene, har man ikke råd til å stå fast i feil lønnstrinn, sier Reinfjord.
Men det handler ikke bare om kronene for Reinfjord.
– For meg handler det også om den tryggheten jeg får med å være organisert, og å vite at dersom jeg skulle trenge hjelp, så har jeg noen å støtte meg på, sier hun.
Norgesjefen i Normal, Thomas Harsvik, er positiv til at ansatte organiserer seg og får tariffavtale.
– Som virksomhet er vi tilsluttet NHO, og våre ansatte er ivaretatt gjennom avtalen som er forhandlet fram av dem. I den norske modellen for arbeidsliv står organisasjonsfrihet og samarbeid mellom partene sentralt. Vi har respekt for de ansattes rett til å organisere seg, skriver han i en e-post til HK-Nytt.
Moderne vaner
Tilbake til Tone Lise Teig i Stavanger. Akkurat som hennes unge kolleger er hun en typisk ung mediebruker.
– Det som er av nyheter finner jeg oftest på sosiale medier som TikTok eller Instagram. Jeg skriver sjelden inn vg.no eller nrk.no i en nettleser, forteller hun.
Hun har klare meninger om hva journalister bør gjøre.
– Nyheter om arbeidsliv må publiseres der unge er. Hvis det er på TikTok eller Snapchat, så blir det for dumt om nyhetsmediene ikke er der, sier hun.
Regionleder Anne Svendsvoll i HK Agder og Rogaland har også fått med seg engasjementet rundt videoene.
– Jeg tenkte meg at de ikke tjente store summer i Normal, men at det var så lavt som hun på videoen fortalte, hadde jeg aldri trodd.
– Hva tenker du om at HK nå får mange nye medlemmer i Normal?
– At videoen engasjerer og treffer de unge på deres plattformer. Men først og fremst viser det at også unge mennesker er opptatt av lønn og arbeidsvilkår, sier Svendsvoll.
Hva er en tariffavtale?
En avtale som regulerer lønns- og arbeidsvilkår.
Det finnes ulike tariffavtaler for ulike
bransjer.
Inngått mellom ulike arbeidstakerorganisasjoner og arbeidsgiverorganisasjoner.
Må undertegnes av arbeidsgiver om den skal gjelde på arbeidsplassen.
Avtalene revideres i lønnsoppgjørene.
